lørdag den 11. juni 2016

Sommerferie 2015

Vi havde store planer i år, da det jo var vores sølvbryllupstur. Vi ville både til Bosnien og Montenegro, inden vi skulle hente 2 af vores sønner og en kammerat i lufthavnen i Dubrovnik. De skulle komme ned og fejre sølvbryllup med os på Prapratno.

Vi vil jo altid gerne afsted før alle andre for at undgå den værste trafik, men i år kunne det desværre ikke lade sig gøre pga arrangementer på pigernes skole, så vi kunne først komme afsted fredag d. 26.juni. Vi hentede Asta Marie og Sigrid på skolen kl. 13,30 og så gik det ellers sydover. Først skulle vi dog forcere den vestfynske motorvej, hvilket, som forventet, var en udfordring. Vi valgte at tage en alternativ rute for at undgå vejarbejdet nord for Hamburg og Elbtunnellen, så vi kørte over Bad Segeberg og skråede ad landeveje/motortrafikveje nedover mod Magdeburg. Det var en fin og næsten problemfri tur - lige bortset fra et GPS-stunt, som ledte os ad meget små brostensbelagte veje, da vi skulle krydse Elben i Lauenburg. Mærkelige ideer sådan en gps kan få...... Første overnatning blev på Campingpark Fuhrencamp mellem Uelzen og Salzwedel. Den var fundet hjemmefra, da der ikke er ret mange campingpladser på ruten.... Det var en udmærket plads til en overnatning.

Campingpark Fuhrenkamp - billede lånt fra nettet

27.6

Næste morgen fik vi pakket sammen og kørte glade afsted. Vi ramte A 14 lidt nord for Magdeburg og var på rette vej igen, følte vi. Glæden varede dog ikke længe... Syd for Magdeburg begyndte campingvognen at lyde underligt, når vi bremsede. Vi holdt ind og fandt ud af at hjulene (med helt nye dæk) var meget varme. Gode råd var dyre...... Vi huskede, at vi engang havde benyttet en Campingmekaniker ved Leipzig, da Combi Campens næsehjul knækkede af, så vi besluttede, at prøve at finde den. Ved hjælp af en flink dame på en tankstation lykkedes det - lige til lukketid..... Keld så en mand gå rundt inde på området, så han sprang over hegnet i sin desperation. Uha - det gør man ikke i Tyskland - ordnung muss sein!!!! Manden truede med at ringe efter politiet - det var jo ulovlig indtrængen!!! Kelds vindende væsen og forsikring om sine reelle og desperate hensigter fik dog formildet ham så meget, at han indvilgede i at gå med ud og kigge på vognen. Han mente, at det var noget med bremserne og at vi ikke skulle køre videre med det. De kunne dog først se på vognen mandag. Øv øv øv......

Campingforhandler siemons.

Vi fandt en plads ca 10 km derfra og måtte så indstille os på at ferien startede i Leipzig. Pladsen var fin og lå dejligt ved en sø. Den var, underligt nok, meget frekventeret af flaskedykkere. Det viste sig at vandet var meget meget klart og at der var arrangeret nogle skibsvrag, som folk dykkede ved - de er underlige, de tyskere - den mindste lille pyt og de anlægger en campingplads og leger, at de er ved Rivieraen og selvfølgelig skal vi da også flaskedykke, så vi dumper lige nogle gamle skibe.... :-) Der var fint nok at bade og vejret viste sig også fra sin bedste side, så alt i alt kunne det have været værre. Men Adriaterhavet var det jo ikke.....

Udsigten fra vores vogn

28.6

Vi besluttede os for at se Leipzig, nu hvor vi alligevel var her og skulle have tiden til at gå. Vi gik op til et sporvognsstoppested et par kilometer fra pladsen og tog sporvognen ind til centrum.

Bom og hegn ved indkørslen til pladsen. Man skulle have nøgle til lågen for at komme ind til fods. Ikke noget med at krybe under bommen - ordnung muss sein!!!

Fra sporvognsturen gennem byen

Haupbahnhof Leipzig

Nicolaikirche

Pigerne fodrer håndtamme gråspurve på torvet - deres største oplevelse i byen....

På torvet foran Hauptbahnhof

Banegården var ret imponerende indeni - som et stort indkøbscenter i flere etager...

Campingpladsen var meget grøn

Vores parcel - vi havde masser af plads at brede os på....

Hyggelige hytter

Vi fordriver ventetiden med at bade i søen. Vandet er det klareste søvand vi nogensinde har set...

Tja.... Det skulle jo have været Adriaterhavet.....

Parcellen bagfra...
29.6

Mandag morgen skulle det være,,,, Så Keld stor tidligt op og ringede til Campingforhandler Siemons. Han fik et meget afvisende svar af en skrap kontordame - de kunne ikke se på vognen foreløbig - mange af deres kunder skulle jo snart på ferie. Keld er en handlingens mand, så han sprang i bilen for at tale med dem ansigt til ansigt. Det hjalp for han kom tilbage med beskeden om, at vi havde en tid tirsdag morgen kl. 9.
Nå, men mandagen skulle jo også gå med noget fornuftigt, så hurra for internettet.... Vi fandt et friluftsbad, som godt nok var lidt kringlet at finde, da det lå midt inde i en park.... men det lykkedes og vi havde en hyggelig dg selvom vandet i bassinerne var HUNDEkoldt....

Pigerne lader sig ikke afskrække af koldt vand....

"Blæksprutten" var et stort hit....

Det var også et lokalt svømmestadion med konkurrence-bassin - meget østtysk stemning.....

Strandløven himself - nåh ja, han gør da et ihærdigt forsøg på at holde humøret oppe :-)

På vej hjem handlede vi i en dansk netto - lidt sjovt.....

Aftenbadning i søen...

30.6

Vi stod tidligt op og var meget spændte: Ville vi komme videre i dag og hvad ville det koste? Vi kørte ind og afleverede vognen og kørte så lidt rundt for at finde en sø at bade i. Vi endte igen ved Kulkwitzer See og forsøgte at lege "badeferie". Men der var fuld opmærksomhed på Kelds mobiltelefon hele tiden. Vi afventede en opringning fra værkstedet. Kl 13 ringede telefonen. Vognen var færdig - jubiih..... Det viste sig at være bremsebelægningen, der var slidt i stykker..... Vi måtte slippe ca 300 euro - billigt sluppet....

Vi venter og venter - hvornår ringer telefonen????

Endelig klar til afgang....

Kl. 14.30 var der afgang fra værkstedet.  Kl. 20.00 og 443 km senere var vi ved Bavaria Kur und Sport Camping Park 30 km nord for Passau.

Vi ville egentlig have overnattet på Camping Almtal i Østrig, men det nåede vi desværre ikke.

1.7

I dag skulle det være: Vi havde besluttet at droppe Bosnien i denne omgang, da vi jo var blevet nogle dage forsinket og havde en "deadline" - drengenes ankomst. Så vi stilede efter at nå Kroatien i dag.

Men først morgenmad i solen

Vi har været på Bavaria flere gange. Den ligger godt for en overnatning og er ganske hyggelig. Men restauranten er ikke anbefalelsesværdig....

Endelig - kroatisk motorvej under dækkene....

Og endelig ser vi det smukke smukke Adriaterhav.....

Vi nåede Camping Paklenica, hvor vi har været før. Men sikke en skuffelse... Pladsen er nærmest blevet til en mobilhome-park og man skal betale for at komme på stranden - ikke lige vores kop the...

Men lidt aftenbadning måtte der til - første dukkert i Adriaterhavet denne sommer.....

2.7
I dag var målet Kotorbugten i Montenegro, hvilket vi var meget spændte på, da det var helt nyt land for os......

Lidt billeder fra Camping Paklenica - pladsen ligger meget smukt for foden af bjergene, men den er forvandlet til ukendelighed. En anden gang vil vi vælge den lille plads ved siden af:

Tid til rast.....

Søsterkærlighed.....

Vi holder pause på Odmoriste Krka - flot udsigt over indsejlingen til Krka nationalpark.....

Depoterne fyldes op syd for Dubrovnik - hvem ved, hvad der møder os?

Kø ved grænsen - det tog nu kun en halv times tid.....

Men var varmt midt i solen.....

Vi ankom til Camp Zlokovic i Bijela ved Kotorbugten ved 18-tiden. Det var noget af en udfordring at komme på plads, da forholdene var ret snævre, men det lykkedes. Aldrig er vi blevet modtaget SÅ hjerteligt. Campingfatter var meget meget flink og kærede sig virkelig om sine gæster. Han gik rundt på pladsen flere gange dagligt, snakkede med gæsterne og sikrede sig at alt var i orden.... Vi lå lige ned til vandet og på den lille restaurant kunne man sidde på en mole ude i vandet. Det benyttede vi os af og det var fantastisk. Vi så solen gå ned og månen stige op over de "sorte bjerge" - "monte negro" - hele rejsen værd.....

To trætte men glade piger - endelig fremme!

Vi studerer kortet over Kotorbugten på dækkeservietterne...

Månen står op over de "sorte bjerge"...... Sådan fik landet sit navn....

3.7

Næste dag blev vi så konfronteret med bagsiden af Montenegro: Affald overalt. Det er som om, de bare smider det alle vegne - selv lige ved siden af skraldespandene. Dagen blev brugt på at orientere os i byen og slappe af på stranden.

Indkørslen til pladsen....

"Strandvejen" som pladsen ligger ned til....

Man smider da bare sit affald på gaden......

I baghaverne kunne man se, at de bare stillede affaldsposerne ud - det hobede sig op og blev tydeligvis gennemrodet af diverse dyr....

Afslapning på den lille strand ved pladsen.....

Stranden - smukt er det......

4.7

I dag ville vi ud og se lidt af landet. Så vi tog den lille færge tæt på campingpladsen. Den sejler over Kotorbugten, så man slipper for at køre udenom hele bugten....

Den lille bilfærge...

Tætpakkede biler.....

Smukke smukke bjerge......

Kysten syd for Kotorbugten - betagende smukt....

Vi nyder den smukke udsigt.....

Vi ender med at køre ned og bade på stranden "Buljarica"....

Her ligger også en campingplads af samme navn helt ned til vandet....

Skøn beliggenhed - forholdene ser dog noget primitive ud :-)

En strømstander - hmmm.......

Stranden var superskøn - fint grus. men vandet var af en eller anden grund hundekoldt - ca som i Danmark i starten af juni.... Men vi var oppe over 30 grader i luften, så det var dejligt at blive kølet ned.....

En primitiv strandbar.....

Pigerne nyder det kolde vand.....

Vi spiste en rigtig god pizza på strandrestauranten. Der var den mest fantastiske udsigt. Bagefter gik turen tilbage til campingpladsen. Vi kunne godt finde på at besøge stedet igen og prøve campingpladsen. De primitive forhold skræmmer os ikke. Vi har jo det meste i campingvognen og et bad i en strandbruser er nok for os.....

5.7

Dagen gik med badning ved campingpladsen. Sidst på eftermiddagen kørte vi ind i bunden af bugten til den gamle by Kotor.  Det er en meget smuk gammel by med en fæstning oppe på bjerget, som man kan besøge - vi venter til en anden gang - det var meget varmt og det gik OPAD...... Køretuen rundt om bugten var betagende smuk, men også noget af en udfordring - nogle steder kørte man få cm fra vandkanten - godt vi ikke havde campingvognen med.... Desværre var byen også skæmmet af den manglende affaldshåndtering. Byens gamle voldgrav var en sump af plumret vand og affald og det lugtede ikke rart. Vi opgav at finde et sted at spise - priserne var voldsomt opskruede - så efter en is til pigerne, vendte vi hjem til campingpladsens egen restaurant på molen....

Vandet var lækkert nok, men ind imellem svømmede lidt affald rundt - det er vi ikke vant til fra Kroatien....

Pladsens og byens strand - man kan godt fornemme, at det er en fjord og ikke åbent hav....

Kæmpe krydstogt-skib på vej til Kotor by

Byport i Kotor

Fæstningen på bjerget over Kotor....

Et stort torv i byen - fyldt med restauranter, der tog ublu priser. Det var meget dyrere end i Dubrovnik.....

Smalle gader....

På havnen. Her har vi "vores" krydstogtskib igen - klar til afgang....

På jagt efter et sted at spise - det lykkedes ikke - vi ville ikke flåes....

På vej hjem igen. Stor bus på smal vej - vandet er lige bag muren....

Muslingefarm i Kotorbugten....

Et billede, der viser, hvor tæt vejen kommer på vandet - til tider nervepirrende - især når en turistbus kom imod os......

Tilbage på molen - velfortjent aftenøl. Den lokale øl var fremragende....

Sigrid begejstret over feriens første tallerken cevapcici...

Stor portion til lille pige.....

6.7

I dag skulle vi ud at sejle. Campingfatter havde booket en tur til os hos en af hans gode venner. Vi skulle sejle fra kotorbugten og ud i havet. Vi skulle bade i en blå grotte, se en gammel fængselsø og bade på en særlig strand.

Tidlig morgen på campingpladsen. Der var gode og ordnede forhold og en meget omhyggelig campingfatter.....

Ombord på båden....

Vi glider forbi meget smukke landskaber....

Lang tur - godt med lidt underholdning undervejs....

Fængselsøen Mamula.

Vi sejlede først forbi øen på vej til grotten...

Så kom vi til den blå grotte. Og den var i sandhed BLÅ og meget smuk.

Desværre var der rigtig mange både inde i grotten samtidig. Det var både farligt, meget larmende og ubehageligt med al den diesel-os og roterende skruer.....

Dette syn mødte os, da vi gik i land på Mamula. det tager altså noget af fornøjelsen. Skipper fortalte, at han og de andre turistbådsejere tog over på øen jævnligt og rydede op, men at det weekenden efter ser lige sådan ud igen, fordi de lokale bruger øen til Picnic-ture....

Ufatteligt at man vil være det bekendt!

Fængslet er oprindeligt et gammel fort, der skulle beskytte indsejlingen til Kotorbugten.  Det blev brugt som KZ-lejr under anden verdenskrig.....

Fascinerende var det!

Udsigten fra fængselsvinduerne fejler ikke noget....

Brønden var imponerende dyb.

Betagende var det at gå rundt på øen!

Der ventes på båden. Skipper tager sig vist en lille morfar.....

Luftfoto af Zanjice Beach, som vi nu skulle besøge....

Man må jo indrette sig......

Stranden var nu noget opreklameret og turistet efter vores smag.....

Skipper var utroligt flink og talte godt engelsk. Han fortalte en masse om sit land og om sit liv. Og børnene fik lov at styre båden....I det hele taget mødte vi kun utroligt venlige og imødekommende monenegrinere. Det var absolut en positiv overraskelse.....

Ubåds-tunneller ved indsejlingen til Kotor-bugten

Vi sejlede ind i en af dem - særpræget oplevelse. Her kunne de holde sig skjult i dagevis under krigen...

Udsigten fra vores parcel. Vi havde hængt snore op, da vi om aftenen var plaget af fastliggernes unger, der ikke gad bruge stisystemet, men løb ind under vores markise for at komme til fastligger-omådet, der lå bag vores vogn.

7.7

Dagen blev brugt på afslapning og badning....

Her kan man lige ane vores vogn til højre. her var pænt og nydeligt.

Pigerne ved deres daglige tjans efter morgenmaden....

Udendørs opvaskefaciliteter

Der var rent og pænt

Vi måtte parkere øverst oppe på pladsen - ved kystvejen. Men pladsen er meget lille så det betød ikke noget.

Udsigt ned over pladsen oppe fra kystvejen....

8.7

I dag var dagen hvor Prapratno kaldte. Drengene ville ankomme d. 11.7 om aftenen, så nu ville vi bevæge os nordpå. Vi kørte fra Bijela kl. 11.30. Det var lidt af et cirkus at komme ud fra pladsen. Opkørslen til kystvejen var ret stejl, så det var ikke muligt at stoppe på toppen. Derfor måtte campingfatter stå oppe på vejen og standse den ret heftige trafik. Det lykkedes fint og vi kom godt afsted. Vi ankom til Prapratno kl. 15 - der var kun 122 km, men kø ved grænsen og heftig trafik i Herzeg-Novi....
Vi har ikke været i Montenegro for sidste gang. Landet er vanvittig smukt. Men det skæmmes af den manglende affaldshåndtering - det er ikke lækkert. De "indfødtes" gæstfrihed opvejer dog affaldsproblemet,  så vi vender helt sikkert tilbage...

Om aftenen indtog vi det første måltid på restauranten på campingpladsen.

Sammen med gode Prapratno-venner......

På pladsen lever skildpadderne vildt. Sigrid har "fanget" en.....

Lykke er - stranden på Prapratno :-)

Her er ingen affald!

9.7

Badning - sol - badning - og øl på strandbaren - livet er herligt..... Om aftenen kørte vi til Ston og spiste på restaurant Stagnum sammen med vores venner - SÅ hyggeligt!

Feriens første Karlovacko :-)

På vej til Ston.

Stagnum here we come......

Så bliver det ikke meget bedre.......

Aaah.....

10.7

Vi tog på en lille køretur på Peljesac. Keld har i flere år talt om en tunnel igennem bjerget nord for Zuljana og ud på den anden side af Peljesac, som han har læst om, men vi har aldrig fundet den. Nu skulle det være.

Og sandelig - vi fandt den.....

Vi kørte først lidt nordpå og fandt et sted at bade....

Skøn lille badebugt med det klareste vand.

Det var spændende at snorkle dér....

Bagefter kørte vi sydpå ad meget smalle veje til den skønneste lille, dybe bugt, hvor der lå en lille by - Podobuce. Det var et fortryllende sted - meget autentisk. Man kunne ikke køre ned til byen, så vi satte bilen og gik derned. Først fandt vi verdens mindste kirke og kirkegård med den mest fantastiske udsigt.

Her må økonomiseres med pladsen.

Der var langt ned.

Dejlig lille strand.

Alt må fragtes til byen pr. båd eller trillebør......

Og her ses hvorfor:-)

Vi spiste frokost på den lokale restaurant.....

Hr. Strandløve -  fås ikke bedre.....

På vej tilbage igen

11.7

Dagen, hvor drengene skulle komme, blev brugt ude på klipperne. På Prapratno er det nemlig så skønt, at man kan vælge imellem at bade ved den dejlige sandstrand eller man kan gå ud på klipperne i bugten og finde sit helt eget sted at bade. Det holder vi meget af.

Et kig fra receptionen og ned over stranden....

Tøsehygge på stranden.

Mere blåt kan vand vist ikke blive.....

Vores plads på Prapratno - som sædvanligt masser af plads. Der er ingen parceller, så man tager sig den plads, man skal bruge. Vi har dog aldrig oplevet, at folk har overdrevet. Der er altid god plads imellem enhederne.....

Vandet er fantastisk rent og klart, så man kan se mange meter ned, når man snorkler....

Hov, Keld, du skal da vende den anden vej.....Hvor mange år er det, du har snorklet?

Pigerne springer - som altid - fra klipperne....

Man kan kun være glad sådan et sted.....

Stranden - på restauranten oppe på kanten af slugten, skal vi holde vores sølvbryllupsmiddag....

Om aftenen kørte Keld afsted for at hente drengene - her lidt aftenstemning fra kystvejen...

Diverse smådyr:

12.7

Endelig kom de tre store drenge. Det var bare så hyggeligt. Og Malthe og Jonathan nød at vise deres kammerat Peter deres barndoms paradis.....dagen blev brugt ved stranden og på klipperne... Og på strandbaren......

Ingen tvivl om, at drengene var længe ventet.....

Malthe kan bedst lide skygge.....

Der springes....

Og skubbes.......

13.7

Dagen blev brugt på stranden og på strandbaren. Sidst på eftermiddagen tog vi ind til Dubrovnik for at vise Peter byen og spise aftensmad. Inden da, var Keld og jeg lige oppe på "Bella Vista" og bestille bord til vores sølvbryllupsmiddag dagen efter.....

Morgenmad. Vi er mange nu, så der sættes to brød til livs .....

Udsigt over Prapratno bugten

Skåååål!!!!!

Stradun, Dubrovnik

Og den obligatoriske is på vores stam-isbar.....

Og det obligatoriske, opstillede familie-billede. Dem har vi en del af efterhånden... Ungerne vokser.....

Peter skal også med.....

Udsigt over havnen....

Hvad har de nu fundet på for at tiltrække turister? Ubåde!!!!!

På restaurant i Dubrovnik.

Stradun i aftenbelysning. Smukkere fås det ikke.....

14.7

Morgenmad i storfamilien. Vi har sølvbryllup og Asta og Sigrid synger en sang, de selv har skrevet til os. Der blev HELT stille omkring os og bagefter klappede folk, der boede omkring os. Ikke et øje var tørt :-)

Sølvbrudeparret var nede og morgenbade - og vi fandt dette blad-hjerte, der lå lige dér for vores fødder i vandkanten - meget romantisk.....

Mere badning.....

Om aftenen blev vi hentet på campingpladsen af restaurant Bela Vistas ejer - en gratis service. de havde pyntet bordet op i anledning af sølvbrylluppet :-)

Men først havde vi inviteret vores venner på champagne....

Sølvgommen trænger vist til lidt mere rutine ud i åbning af champagne......

Skål for 25 fantastiske år, hvor 2 er blevet til 7......

Lokale gaver....

Flot sølvgom

Og sølvbruden? Nåh ja..........

Sølvbrudens datter er smuk.......men har ikke helt lært det der med duckface......

Mobilen skal jo passes - sølvbryllup eller ej......

Udsigten fra Bella Vista er betagende.....

Sølvbrudeparret....

Eftertænksomme unge mænd.....

Dessert......

15.7

Dagen derpå tog vi ud til vores "hemmelige" badested, hvor vi må klatre ned over en olivenlund i terrasser og meget uvejsomme klipper. Men så har vi det også helt for os selv.....

Det regner ikke......

Her er det lækreste badevand

Skygge må der til.....

16.7

I dag var der dømt tur på muren i Ston .

Det er varmt og det går opad.....

Udsigt fra muren ned over saltpanderne

Ston fra oven....

Der pustes ud og fyldes væskedepoter.....

Mali Ston

På vej ned til Mali Ston

På vej tilbage til Ston ad landevejen....

Pyh.....

16.7

I dag kørte vil til Orebic til stranden "Trstenic". Her kan man blive trukket efter en speedbåd på forskellige oppustelige tingester.....

Pigerne fik en time på vandlegepladsen.....

Far og søn klar til en vild tur.....

Bagefter var det pigernes tur sammen med storebror..... Keld fik lov til at sejle med i båden, så han kunne tage billeder....

Uuuuh, det var vildt

Også her det klareste vand.....

Om aftenen spiste vi afskedsmiddag på pladsens restaurant.

17.7

Nu var det tid til at komme videre. Jonathan havde ønsket at vise Peter en anden af barndommens paradis-pladser - nemlig Camping Adriatic ved Primosten. Når vi er syv personer i bilen, er der ikke plads til bagage.... Så ALT skulle læsses i campingvognen, der dermed blev forvandlet til trailer. Overlæs taler vi ikke om - schhhh......

Lettere kaotisk.....

Der kan være meget i sådan en campingvogn.....

Vi holdt rast ved Bacinska Jezera lige nord for Neretva deltaet

Det var VARMT!!!!

Smuksak!

Flere smuksakker....

Vi ELSKER bare dette smukke land...... Her Makarska rivieraen....

Vi holdt frokostpause i Split i en kæmpe Konzum. Her blev der købt forskellige brød og pizza-slices...

Så er vi fremme....

Og har fået en skøn plads ved vandet.... Det tog lidt tid at finde den rigtige plads og stemningen blev på et tidspunkt lidt anspændt - det var varmt og vi var trætte. Men denne udsigt fra vognen, reddede stemningen :-)

18.7

Dagens aktivitet var badning ved den skønne strand på campingpladsen. Det er en af de skønneste strande i Kroatien. Og om eftermiddagen er der ofte store bølger som børnene elsker at kaste sig rundt i. Vi var også en tur inde i primosten og få en is.....

Man bliver våd.....

Udsigten var ubeskrivelig....

Og vandet klart og lækkert....

Asta er en læsehest....

Stranden er en kombination af klipper og småsten. Så der er noget for enhver. Og ingen steder er der overfyldt.

Bølgerne er de sjoveste....

Is skal der til....

Hygge ved vognen...

19.7
 Dagen blev igen brugt på badning og hygge...

Morgenmad med enorme mængder brød......

Vores "camp". Drengenes telt i forgrunden.....

20.7

Dagens højdepunkt var aftensmad på pladsens restaurant og mini-disco :-) Og ellers badning og is og nydelse......

Mini-disco....

Asta syntes vist egentlig, at hun var for stor, men hvad gør man ikke for sin skønne lillesøster, som er vild med at danse????

Det ER varmt om natten, men man vænner sig til det.....

Camp Sepstrup.....

Og udsigten igen - den bliver man ikke træt af.....

Drengehygge....

21.7

Så var det dagen, hvor drengene skulle sendes hjem - snøft..... Tidligt om morgenen gik det mod lufthavnen i Split.....

Lufthavnen......

Et lille "fodboldnørd" indslag.........

Torcida Split er en HNK Hajduk Split tilhængere ' gruppe i Kroatien og det tidligere Jugoslavien. Grundlagt den 28. oktober 1950 er det meningen af Kruhatin - Ante Listopadac at de er ældste tilhængere gruppe i Europa. [1] De er en store fodbold fan grupper i Kroatien og den største i det sydøstlige Europa. Navnet " Torcida " er den brasilianske portugisiske ord for " tilhængere ". Læs mere her https://en.wikipedia.org/wiki/Torcida_Split

Der er spændende på "bunden":-)

Hr og Fru badedyr :-)

Isdesserter på pladsens isbar den sidste aften inden det går hjemad.....

Aftenbadning den sidste aften.....

22.7

Så vard et slut med Kroatien for denne gang. Vi kører nordpå til terme Ptuj i Slovenien. her har vi været flere gange. I år vil vi kombinere badelandet med at besøge Neanderthal-museet i Krapina i det nordligste Kroatien - et længe næret ønske....http://www.tzg-krapina.hr/en/museum_of_early_man

Rast....

Kø så langt øjet rækker.....

De sjove overgange over motorvejen til ulve og bjørne....

Vi holder i kø på motorvejen. En mand bruger sin paraply til at give skygge her i 38 graders varme

Ved 19-tiden ankom vi på terme Ptuj.

23.7

Badning i det skønne badeland......

Pigerne fik lov til at teste badebolden gratis.....

Det var en varm omgang at blive lukket inde i sådan en plasticbold i 35 graders varme.....

Men sjovt var det,,,,

Om eftermiddagen kørte vi til Krapina. Det var en stor oplevelse. Kan absolut anbefales....

Vi var ude og se det oprindelige fundsted. Her mærker man historiens vingesus på en særlig måde.....
Asta er i gang med at læse serien "Jordens Børn" af Jean Auel - mor har læst dem flere gange, så vi var helt særligt glade for dette museum....

Grotten hvor man har gjort Europas største fund af knogler og efterladenskaber fra neanderthalerne.. Man måtte ikke fotografere inde i museet, så ingen billeder derfra. Men det var et meget meget flot og spændende museum.

24.7

Så var der ingen vej udenom. Vi måtte hjem...

Morgenmad inden afgang.....

Vi overnattede igen på Bavaria Kur Sport Camping i Eging am See.

25.7

Turen gik mod Magdeburg. Da vi nærmede os, blæste det voldsomt op. Vi ville egentlig have kørt lidt længere, men blev enige om, at dén blæst var for voldsom. Så vi kørte ind på Camping Barleber See nord for Magdeburg. Her er der nogle meget høje træer. Om natten gik der personale rundt og lyste på træerne for at undersøge, om de var ved at give efter for stormen. Vi sov noget uroligt dén nat......

Uvejr ved Magdeburg....

De lange bukser kom på igen - ÆV!

26/7

Hjemme på Marienlystvej igen efter en skøn ferie......

Campingvognen på sin plads - klar til næste tur......

Et panorama billede som afslutning på en god ferie.

Samlet:
Køretimer: 100 timer og 50 min
Strækning: 5858 km
Gennemsnits hastighed: 59 km/t
Total forbrug i diesel: 543,4 L
Gennemsnit : 10,9 km/pr. liter.