lørdag den 5. april 2014

Campingferie Kroatien 2013

4 ugers sommerferie i Kroatien 2013, vist i billeder

Vores første stop fredag aften kl 22, var på Luneburger Heide, Campingplads auf dem Simpel ved Soltau. Her havde vi en transitplads som kostede 12 euro.

Ganske smart man ikke behøver at spænde campingvognen fra på sådan en transit plads.

Den næste overnatning tog vi i Østrig på camping Almtal. En plads vi har brugt flere gange, når vi kører til det sydligste Kroatien.

Om søndagen ved 17 tiden, ankom vi til camping Stobrec ved Split.

Der er ikke langt til vandet.

Der slappes af ved campingvognen , kun 50 meter fra havet.

Der er en dejlig sandstrand på pladsen og meget lav vande langt ud.

Vi besøgte Diocletians Palads som ligger i Split Centrum ved havnen.

Medens vi boede i Split Tog jeg og Jonathan på en seks timers river rafting udflugt, som vi købte på pladsen. Vi blev både hentet og bragt tilbage, alt inclusiv i prisen som var ca 400 kr pr. pers.

Action billeder fra river rafting turen

Efter Split, gik turen videre mod syd ad den smukke kystvej.Vores næste stop blev i byen Zaostrog på camping Viter

Receptionen på Camping Viter.

Det var skønt at bo helt ude ved vandet. Ulempen ved denne plads, var at den lå lige ved siden af et hotel, hvorfra der var musik til langt ud på aftenen.

Vi blev kun på pladsen en enkelt nat, hvor efter at vi kørte videre mod syd til halvøen Peljesac, hvor camping Prapratno er.

Ankommet til Prapratno har vi nu slået os ned, så vi har udsigt til vandet. Det var dog ret blæsende her i forhold til længere oppe på pladsen.

En af de ting vi rigtig godt kan lide ved Prapratno er der ikke er parceller og derfor god plads til at slå sig ned med både bil, campingvogn og et stort telt.

Fra Prapratno tog vi på en tur ind til Dubrovnik, hvor vi denne gang prøvede en sejltur rundt om den gamle bydel

Båden som vi sejlede med havde glas i bunden så man kunne se alle de smukke fisk når vi sejlede over til øen Lokrum.

Muren rundt om Dubrovnik set fra havet.

Her ses Dubrovnik oppe fra muren med sine karakteristiske røde tage, som for de flestes vedkommende er nye efter byen blev bombet under den seneste borgerkrig.

Hovedstrøget i den gamle del af byen Dubrovnik.

Kun 4 km fra campingpladsen ligger den lille hyggelige by, Ston. Den er kendetegnet ved  at der er bygget en mur omkring byen.

På billedet ses frisøren sidde udenfor og vente på næste kunde. Jeg havde været der dagen før, til en billig klip

Her ses muren som er en seværdighed man bare må se. Det er muligt at gå på muren fra Ston til Mali Ston og omvendt.

Vi lod vores campingvogn stå på Prapratno til en fordelagtig aftale, idet vi har været der mange gange. Vi pakkede teltet og det mest nødvendige og kørte til en lille kystby som hedder Zuljana.

En skøn lille by med en smuk smuk havn.

Vi boede ca 1 km uden for byen oppe på toppen af en bakke. Her er vi på vej ned i byen for at spise aftensmad.

Vores lille plads med to telte og lige det mest nødvendige af stole, køleboks og snorkel udstyr.

Det er denne lækre bugt med det klareste vand som gør Zuljana til et paradis.

Tilbage på Prapratno igen efter to overnatninger i teltet. Det var noget uvant at bo i telt igen og at tingene ikke havde sin faste plads. Det gav dog stof til eftertanke at kunne bo en sådan lille og smuk plads, hvilket ikke kunne lade sig gøre med campingvogn.

Efter nogle dage på pladsen som gik med at bade og slappe af, tog vi nu en tur til Bosnien. Inde i Bosnien ca 75 km fra campingpladsen fandt vi det skønneste vandfald som vi søgte.

En meget simpel gangbro sørger for vi kan komme over til vandfaldene.
 Der er meget larm fra vandet som falder ned i søen med sorte vandsnoge og blå sommerfugle i sivene.
Det er et fantastisk udflugts sted, hvor man kan bade i det kolde ferskvand.

Efter Kravicka vandfaldene i Bosnien tog vi lige om i "baghaven" af Ston og fandt dette øde sted at bade fra klipperne.

Der kan lige anes to små klippehuler i vandkanten, som vi svømmede ind i.

Her forcerer vi en nyanlagt oliven mark på terrasser.

Det er det skønneste vand

Vi bader gerne nøgne når vi er på klipperne for os selv.

Efter ca 2½ uge begynder vi at køre mod nord igen. Første stop efter Prapratno er camping Dole, som ligger på Makarska rivieraen i Zivogosche.

Her bor vi igen helt ude ved vandet, hvilket efterhånden er et must for os.

En skøn udsigt.

Der er en rigtig fin strand på camping Dole.

Der er den mest fantastiske lille butik på pladsen, hvor man kan købe rigtig mange ting. Der kan købes de mest almindelige dagligvarer og måske lige en lille gang aftensmad.

Videre mod nord gik det camping Adriatic ved Primosten, ca 60 km nord for Split.

Der har været storvask og pigerne er ved at hænge tøjet til tørre.

Det er en skøn plads med den skønneste strand og som regel store bølger.

Inde i byen Primosten kan man få den dejligste is. Inden isen serveres kan man opleve et lille optrin af is sælgeren, hvor han jonglerer og dekorerer vaffel isene

.Her ses en is dessert.

Adriatic blev den sidste plads vi boede på i Kroatien for denne gang.

Den næste plads vi overnatter på er Camping Almtal i Østrig ved Wells. Det er en meget fin og ren plads med ordentlige forhold.

På denne plads kunne vi ikke dy os for en morgen dukkert i poolen inden afgang mod de nordlige himmelstrøg.
Vores sidste plads blev i Hannover, hvor vi fandt denne med ikke helt så gode forhold som i Østrig, men gode nok for de få timer vi skulle være der.